Pewnie nie raz słyszeliście wymówkę – mam wolny metabolizm… Poziom procesów metabolicznych jest indywidualny dla każdego z nas to fakt ale, jak pokazują badania nie jesteśmy skazani w tym temacie na porażkę, ponieważ stosując się do prostych zabiegów możemy zwiększyć prędkość naszej przemiany materii. Już zwykłe ćwiczenia realizowane kilka razy w tygodniu mogą przyspieszyć nasz metabolizm nawet o 50%!

Niech Twój metabolizm dostanie kopa!

Następnym razem gdy będziesz na pływalni, siłowni, spacerze czy rowerze zwiększaj co jakiś czas znacznie intensywność swojej aktywności na 30 sekund a następnie wróć do swojego normalnego tempa. Stosowanie tech techniki pozwoli Ci spalić więcej tlenu i zmusi Twój organizm do cięższej pracy spalając dodatkowe pokłady energii.

Uzupełnij dietę w kwasy Omega-3

Dlaczego spożywanie dużej ilości ryb bogatych w kwasy omega-3 pomaga podkręcić metabolizm? Kwasy Omega-3 balansują poziom cukru we krwi i mogą redukować odporność na leptynę, hormon, który naukowcy powiązali z tym jak szybko spalamy tłuszcz w naszym ciele. Jeżeli nie lubicie ryb możecie zastąpić je orzechami włoskimi, jajkami bądź skorzystać z odpowiednio zbilansowanych suplementów diety.

Wypracuj nieco mięśni

Nie każdy musi być kulturystą, ale zwiększenie poziomu mięśni w organizmie pozwala na zużywanie większych ilości energii. Przeciętna kobieta w wieku 30 lat, która trenuje dwa razy w tygodniu po 30 do 40 minut jest w stanie zwiększyć swój metabolizm spoczynkowy o 100 kalorii dziennie. Oznacza to, że jest w stanie spalać dodatkowe kalorie nawet wtedy kiedy nie ćwiczy.

Nawróć się na zielone

Zielona herbata od dawna jest ceniona za swoje właściwości przeciw utleniające. Jednak najnowsze badania pokazują, że aktywny składnik zielonej herbaty katechina, może zwiększyć metabolizm. Naukowcy przeprowadzili szereg badań, które pokazały, że osoby regularnie spożywające napar z zielonej herbaty były w stanie spalać więcej kalorii. Przygotowując sobie schłodzony napar znakomicie możemy nim zastąpić czystą wodę i stosować go jako zamiennik do nawadniania organizmu w ciągu dnia.

Nie redukuj kalorii zbyt mocno

Jednym z najbardziej zadziwiających faktów związanych z dietą jest ten, że gdy za mocno zredukujemy poziom kaloryczności naszej diety, nasz organizm zacznie się bronić przed nadmierną utratą energii i spowolni nasz metabolizm. Aby się przed tym uchronić powinniśmy spożywać wystarczająco dużo kalorii aby przynajmniej utrzymać swój spoczynkowy poziom metabolizmu. Stosując dietę, raz na jakiś czas warto zwiększyć kaloryczność posiłków na jeden dzień aby dać sygnał dla organizmu, że „chude czasy się już skończyły”.

Korzystaj z efektów po treningowych

Ćwiczenia same z siebie dają pozytywnego kopa dla metabolizmu. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z fenomenu określanego mianem po treningowej konsumpcji tlenu. Twój organizm potrzebuje kilku godzin aby uzupełnić zapasy zużyte podczas treningu i przywrócić poziom metabolizmu do poziomu sprzed treningu. Oznacza to, że przez ten cały czas Twój organizm spala znacznie więcej kalorii niż normalnie – nawet jeśli już nie ćwiczysz. Jednak jest tu pewien haczyk. Im w lepszej formie jesteś, tym efekt ten jest mniejszy. Możesz starać się pobudzać organizm przez zwiększenie ilości lub intensywności treningów (wprowadzając np trening interwałowy).

Rozpoczynaj dzień od śniadania

Nigdy, ale to nigdy nie wolno pominąć Ci śniadania. Spożywanie odpowiednio zbilansowanego, bogatego w składniki żywieniowe posiłku zaraz po przebudzeniu rozbudza Twój metabolizm. Potraktuj śniadanie jak zapłon dla układu, który będzie pracował na pełnych obrotach przez resztę dnia. Jeżeli nie lubisz przygotowywać posiłków z rana, w ostateczności zastąp je specjalnie do tego celu przygotowanymi suplementami diety, które dostarczą Ci odpowiedniej dawki energii i składników odżywczych. Pamiętaj jednak, że nigdy nie dorównają one prawdziwemu posiłkowi.

Dostarczaj energię dla organizmu regularnie

Spożywanie kilku posiłków dziennie jest bardzo istotne dla utrzymania metabolizmu na wysokich obrotach. Najłatwiej to wytłumaczyć na przykładzie lokomotywy, do kotła której palacz co jakiś czas dorzuca węgiel aby utrzymać maksymalną wydajność układu. Gdyby tylko raz, na starcie zaopatrzyć kocioł w węgiel, lokomotywa prawdopodobnie nie dojechałaby do celu. Znacznie bardziej efektywne jest stałe zaopatrywanie w energię, mniejszymi porcjami, ale częściej. Dokładnie tak samo jest z naszym organizmem, który działa jak lokomotywa. Gdy raz pozwolisz mu się rozpędzić, to odpowiednio uzupełniając pokłady energii w ciągu dnia nic Cię nie zatrzyma.

Ogranicz spożywanie tłuszczów nasyconych

Z pewnością wiesz, że są szkodliwe. Ale być może nie wiesz, że tłuszcze nasycone upośledzają umiejętność organizmu do spalania tłuszczu. Mogą także powodować zwiększoną odporność na insulinę oraz stany zapalne, które mają niekorzystny wpływ na metabolizm i mogą powodować przyrost masy ciała.

Jedz warzywa i owoce

Nad niezaprzeczalnymi, pozytywnymi efektami spożywania warzyw i owoców nie będziemy się rozpisywać. Warto jednak wiedzieć, że zawarte w nich składniki mineralne i witaminy niejednokrotnie mają bardzo pozytywny wpływ nie tylko na metabolizm ale również pozwalają oczyścić i wzmocnić cały organizm.

Myśl o białku

Twój organizm aby spalić białko potrzebuje znacznie więcej czasu niż przy spalaniu tłuszczy czy węglowodanów. To dlatego dłużej odczuwamy uczucie sytości po posiłku wysokobiałkowym, szczególnie wtedy kiedy spożywamy go na śniadanie. A ponieważ spalanie białka trwa dłużej, organizm musi zużyć na ten proces więcej energii. Może to pozytywnie wpłynąć na podwyższenie poziomu przemiany materii. Jednocześnie odkryto, że dieta wysokobiałkowa powoduje mniejszy przyrost ciała dzięki czemu łatwiej można osiągać efekt spalania tłuszczu. Należy jednak mieć na uwadze, aby poziom białka w naszej diecie nie był zbyt wysoki i pozostawał w odpowiedniej proporcji do spożywanych węglowodanów i tłuszczy.

(Visited 128 times, 7 visits today)
Add to Favourites