Witaj na stronie Ile-Kalorii!
Zapraszamy do korzystania z Tabeli Kalorii i układania diety.
Planowanie posiłków:
Zaloguj się »

Cała prawda o cukrze

Artykuł pochodzi z zaprzyjaźnionego serwisu www.ladiva.pl

Wiele produktów, które naszym zdaniem są zdrowe, w rzeczywistości jest szkodliwych.

Nawet sobie z tego nie zdajesz sprawy, ale kiedy rano po przebudzeniu wypijesz szklankę soku pomarańczowego lub owocowy jogurt, wprowadzisz do swojego organizmu cukier, który z kolei może spowodować później niedostatek energii lub zwiększony apetyt w przeciągu dnia.

Pamiętaj, że pozornie zdrowa żywność ma bardzo wysoką zawartość cukru. Co więc jest zdrowe, a co nie, jeśli chodzi o cukier?

Etykiety na produktach

Ogólna zasada: unikać produktów, które na etykiecie cukier mają na pierwszym miejscu. Pierwszy składnik produktu stanowi większość. Im szybciej w wykazie składników znajdziesz cukier, tym mniej produktu powinno się znaleźć w twoim jadłospisie. Pamiętaj, że ważne jest, aby jeść naturalny pokarm, a nie łyżkę pełną cukru.

Cukier na śniadanie

Często zdarza się, że na śniadanie jemy zbyt duże ilości cukru. Sprawdź, czy w twoje śniadaniowe menu zawiera jak najmniejsze ilości cukru, a bogate jest w błonnik i białko. To nasyci cię na dłużej i dużo łatwiej wytrzymasz bez jedzenia do obiadu. Produkty takie jak ciastka, soki czy musli zawierają dużo cukru. Zdrowszym wariantem są jajka lub płatki owsiane.

Cukier w naturalnych przekąskach

Uwaga - garść winogron nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem, choć wyglądają zdrowo. Ze wszystkich owoców to właśnie winogrona i czereśnie zawierają najwięcej cukru, choć jest to cukier naturalny. Wynika z tego, że wszystko należy spożywać z umiarem. Wybieraj sobie jako owoce kiwi czy grejpfruty – są znacznie zdrowsze dla organizmu.

Sztucznie dosładzane przekąski

Jogurt z owocami, batoniki zbożowe lub herbatniki mogą wyglądać zdrowo, ale dla pewności zapoznaj się z ich etykietką. Dosładzany jogurt ze zbożami zawiera np. 26 g cukru. Mimo że ma niewiele tłuszczu i węglowodanów, nie jest jednak najlepszym wyborem. Lepszym wyborem jest twaróg, do którego, dla lepszego smaku, można dodać np. orzechy.

Najbardziej niebezpieczne są słodycze

Owszem, czasami należy zjeść trochę cukru, ale pamiętaj, że niektóre słodycze zawierają więcej cukru niż inne. Unikaj półek ze słodyczami, ale jeśli już tam zajdziesz, wybierz dla siebie te, które zawierają mało cukru. Np. gorzka czekolada ma dużo mniej cukru niż większość słodyczy.

Zdrowe alternatywy

Zamiast wafelka zjedz lepiej dietetyczny batonik, zamiast owocowego jogurtu, który zawiera dużo cukru i kalorii, wybierz jogurt naturalny, do którego możesz sama sobie dodać odrobinę cukru i trochę owoców. Słodkie musli różnego rodzaju wymień na płatki kukurydziane. Dodatkowo zrezygnuj rano z soku, wypij lepiej szklankę wody lub herbatę bez cukru, ewentualnie dosłódź ją sobie słodzikiem.


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Facebook