Wielu osobom zdrowa dieta automatycznie kojarzy się z dużymi wydatkami… Cóż, faktycznie napakowane cukrem i sztucznymi dodatkami przekąski kosztują niewiele, podobnie jest z hiper niezdrowymi fast foodami. Zdrowa żywność jednak również wcale nie kosztuje tak wiele, jak mogłoby się wydawać. A jeśli do tego planujesz wydatki, nie kupujesz tyle, by potem musieć wyrzucać, i czasem skorzystasz z promocji, prawdopodobnie nawet nie odczujesz różnicy przechodząc na zdrową dietę!

Zdrowo i tanio

Absolutną podstawą diety każdego człowieka, powinny być warzywa i owoce. Zaraz po nich przychodzi kolej na węglowodany złożone w postaci pełnoziarnistych makaronów, różnego rodzaju kasz czy brązowego ryżu. To właśnie tych dwóch grup produktów powinno być w diecie najwięcej. Czy są to artykuły drogie? I tak, i nie. To zależy tylko od… ciebie! Jeśli sięgniesz po sezonowe warzywa i owoce, w zimie wybierzesz mrożonki, a zamiast egzotycznej i przy tym kosztownej komosy ryżowej będziesz zajadać się kaszą gryczaną, jaglaną czy jęczmienną, z pewnością nie wydasz fortuny!

Oczywiście, nie samymi warzywami, owocami, makaronem i kaszą człowiek żyje. Dieta powinna być uzupełniona także o orzechy i oleje roślinne, choć w ilości niewielkiej, a u osób na diecie tradycyjnej – o mięso, nabiał i jajka. Tego typu produkty są już zauważalnie droższe od wymienionych w poprzednim akapicie, ale jeśli przyjmiemy, że uzupełniają one jedynie dietę, a nie są jej podstawą, to po kieszeni nas one tak bardzo nie uderzą!

Jak jeść tanio, ale zdrowo?

Jeśli masz ambicje kontrolowania swoich wydatków, jesteś świadomym konsumentem i nie lubisz marnotrawstwa oraz „wyrzucania pieniędzy w błoto”, koniecznie:

  • planuj swój jadłospis na kilka kolejnych dni i na tej podstawie rób zakupy jedynie raz na jakiś czas,
  • kupuj produkty sezonowe, rób z nich przetwory, mroź te, które poza sezonem potrafią kosztować po kilkanaście złotych za kilo, a zimą zamiast drogich importowanych warzyw wybieraj mrożonki,
  • śledź promocje, ale kupuj z głową, tylko tyle, ile jesteś w stanie faktycznie wykorzystać, zanim produkt się zepsuje,
  • gotuj samodzielnie zamiast jeść w restauracjach (jeśli nie masz czasu, by robić to codziennie, gotuj na zapas i zamrażaj) lub kupować gotowe dania (np. mieszanki sałat, surówki itp.),
  • samodzielnie hoduj zioła oraz – jeśli dysponujesz działką czy ogródkiem – warzywa a jesienią zbieraj grzyby.
Add to Favourites