Czy mleka roślinne zastąpią wkrótce mleko krowie? Sprawdź, czy (i dlaczego) warto ich spróbować!

Coraz większą popularnością cieszą się ostatnimi czasy mleka roślinne, choć i pozycja mleka krowiego wcale nie spada. Ale która opcja tak naprawdę jest najlepsza, czyli najzdrowsza dla naszych organizmów? Pokrótce przedstawiamy wady i zalety picia mleka krowiego oraz roślinnego.

Mleko krowie

Pije je większa część populacji, przynajmniej polskiej. Po mleko krowie sięgamy przede wszystkim z powodu wapnia i witaminy D. Czy jednak faktycznie dobrze oddziałuje ono na nasze zdrowie? Cóż, niekoniecznie… Podobno aż 80% ludzi nie trawi mleka krowiego. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ zawiera ono inne białka niż ludzkie – kazeina i laktoza to białka niezbędne cielętom, gdy się rozwijają, ale człowiekowi zupełnie zbędne, a nawet… szkodliwe! Jak wynika z tak zwanego badania chińskiego przeprowadzonego na tysiącach osób przez dr Campbella, długofalowe spożywanie kazeiny działa na człowieka rakotwórczo! Naukowcy wskazują także, że nadmierne ilości krowiego mleka mogą przyczyniać się do… osteoporozy.

Może się to wydawać absurdem, ponieważ mleko reklamowane jest jako znakomite źródło wapnia, które przeciwdziała osteoporozie… A jednak w rejonach, gdzie spożycie mleka jest największe, notuje się także największych odsetek zachorowań na osteoporozę!

Być może kiedyś, gdy mleko pozyskiwało się od osobiście wypasanej na przydomowej łące krowy, było zupełnie inaczej i krowie mleko faktycznie było o wiele zdrowsze niż dziś. Jednak w czasach, gdy większość sklepowego mleka pochodzi od krów z hodowli przemysłowych, warto się zastanowić nad jego wartością – z jednej strony pasteryzacja pozbawia tego napoju cennych właściwości, z drugiej – takie mleko może zawierać antybiotyki i steroidy podawane hodowanym na skalę przemysłową krowom, by nie chorowały i były jak najbardziej wydajne.

Mleko roślinne

Mleko to w tym wypadku oczywiście nazwa umowna – to roślinne w końcu nie pochodzi z gruczołów mlecznych, więc wedle prawa Unii Europejskiej nie ma prawa być nazywane mlekiem. My jednak będziemy tak o nim mówić w ramach skrótu myślowego…

W porównaniu ze skutkami, jakie może nieść za sobą spożywanie mleka krowiego, mleka roślinne wydają się znakomitą alternatywą. Są produkowane z roślin, więc zazwyczaj są lekkostrawne, a poza tym można w nich znaleźć różne cenny witaminy i mikroelementy, których ze świecą szukać w mleku krowim. Każdy rodzaj roślinnego mleka ma inne właściwości, więc pokrótce postaramy się przedstawić wam te najpopularniejsze…

Mleko sojowe

  • bogate w białko,
  • zawiera wapń i żelazo,
  • zawiera witaminy z grupy B,
  • uwaga – jest ciężkostrawne i zupełnie jak mleko krowie także może wywołać alergię.

Mleko ryżowe

  • dobre źródło węglowodanów,
  • nisko tłuszczowe,
  • fortyfikowane witaminami i solami mineralnymi (mleko kupne, a nie robione własnoręcznie),
  • zawiera żelazo i wapń,
  • zawiera witaminy D3 i B12 (dodawane specjalnie!),
  • nie uczula,
  • zawiera skrobię, więc jest niewskazane dla cukrzyków.

Mleko migdałowe

  • niskokaloryczne,
  • zawiera zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • zawiera magnez, wapń, cynk oraz potas.

Mleko kokosowe

  • wysoko tłuszczowe,
  • zawiera dużo kalorii,
  • źródło błonnika,
  • zawiera witaminy C, E oraz te z grupy B,
  • zawiera żelazo, magnez, wapń.

Mleko owsiane

  • nisko tłuszczowe,
  • źródło błonnika,
  • zawiera kwas foliowy,
  • bogate źródło wapnia (lepsze niż mleko krowie!).
(Visited 327 times, 3 visits today)
Add to Favourites